Oldalak

2010. szeptember 20., hétfő

Egyiptom-Hurghada

Az egyiptomi  Hurghada nem is olyan régen, csak egy kis halász falucska volt. Majd a búvárkodást kedvelők  körében igen közkedveltté vált kis falucskának híre ment és egyre többen látogatták az egyiptomi  falut. Az  ügyes befektetők az igényt felmérték és kisebb hoteleket építettek, az idelátogatok részére.

Kairótól körülbelül 500 kilométerre fekszik a Vörös Tenger partján, amely az Indiai-óceán beltengere, nevét egy különleges tengeri moszat jelenlétének köszönheti, amely vörösre festi a tenger alját. Hazánk fővárosától 3, 5 órás repülőútra van.

Néhány éve csak egy pár halászkunyhóból álló apró falu volt, ahova a Vörös-tenger szépségeit kutató külföldi búvárok kivételével, nem igen utazott senki. Ez a sport azonban egyre több helyi üzletember fantáziáját mozgatta meg, így szépen lassan felépítettek egy-két kisebb hotelt, hogy kielégítsék az ideutazók igényeit.

A víz alatti csodálatos világ, a szépséges korallzátonyok csalogatják ide a vízi sportok szerelmeseit. A tengerfenék káprázatos világába betekintést kaphatunk, ha kirándulunk egy üvegfenekű hajóval, vagy tengeralattjáróval.

Kristálytiszta víz és finom meleg homok nyúlik hosszan végig a tengerparton a fürdőzők örömére. Hurghadába az év minden szakába érdemes utazni. Nagyon jó érzés, amikor tőlünk a hideg télből, eljuthatunk a meleg napsugár, övezte egyiptomi Hurghadába. A tenger vize általában itt 22 fokos.

A helyiek ugyan nagyon szeretik a dollárt, de jobb, ha váltunk fontot, mert jobban áttekinthető ebben a pénznemben minden (1 font/36 Ft). Amúgy minden nagyon olcsó. A városközpontban üzletek, kávézók, bazár, éttermek és bárok várják a látogatókat. Ha taxit fogadunk, előre alkudjuk ki az árát, mert a végén sajnos könnyen nagy árat kérnek a szállításunkért! Mindehhez természetesen váltsunk egyiptomi fontot, mert könnyebb az ottani árakat követni. Természetesen szokjunk hozzá, hogy itt szeretnek alkudozni, úgyhogy hajrá ki lehet élvezni a rejtett kereskedelmi ösztöneinket.

Ez a város 62 km hosszan nyúlik el a tengerparton, sok építkezés, rengeteg szálloda, igazi turistagyár emelkedett ki és mindez alig 40 év alatt! Itt minden a vendégért van, minden kívánságát teljesítik, kiszolgálják. A kristálytiszta tenger, a rendkívül kedvező árak és a minden igényt kielégítő vendéglátás, mára már nem csak a nyugati, hanem a magyar turistákat is vonzza.
 Gyönyörű szállodában voltunk, jó kaják, gyönyörű kert, medencékkel, a tengerpart homokos és korallzátonyos volt.

Az egyiptomi ételek nagyon finomak és a hotelekben biztonságosak is. Ez természetesen azokra nem vonatkozik, akiknek a gyomra nem bírja az arab világ higiéniáját. A lényeg, hogy ehetünk, ihatunk amennyi belénk, fér, hiszen a hotelek hatalmas svédasztalon kínálják a reggelit, ebédet, illetve a vacsorát. Aztán a medencében vagy a kávézóban jól tud esni egy finom fűszeres sisha (vízipipa) vagy ital.
 A napágyakért, ernyőkért, törölközőkért nem kellett fizetni, a medence mellett enni és innivalók, szóval maga a paradicsom. Itt Hurghadán viszont nincs semmi történelmi látnivaló, ez egy kis halászfaluból kifejlődött üdülőváros. Van egy szép bevásárló centrum, hatalmas üzletekkel. A hagyományos arab árukínálat a kis utcákban kipakolva. Közel voltunk a helyiekhez és láthattuk az arab emberek mindennapi életét.

A szállodánkban két fakultatív útra fizettünk be, egy sorkezelésre meg egy tengeralattjárós merülésre. Van kint egy magyar búvárcsoport, s velük mentünk el egy kis hajóval a korallszigetekhez. Ott néhányan mélytengeri merülésre vállalkoztak, nehéz palackokkal, egy rövid oktatás után. Többedmagammal a hajó közelében a korallzátonyokkal foglalkoztunk. Ehhez hasonlót még a filmeken sem láttam! Gyönyörű, különböző formában és színben pompázó korallok, közötte színes halak óvják a területüket. Nem tudtam betelni a látvánnyal. Másik vízi élményünk a tengeralattjárós merülés is érdekes volt. Itt 25 méterre lemerültünk a tengerben, kívül búvárok etették és hozták az ablakaink elé a rengeteg halat. Volt nagy csődület, jöttek a kisebb-nagyobb halak, miközben a tengeralattjáró lassan haladt. Egy nagy roncsot is láttunk a tenger mélyén, ott alussza örök álmát az elsüllyedt hajó. Amit első lépésben tudomásul kell venni az annyi, hogy ne merüljünk engedély, azaz búvárvizsga nélkül, mivel a Vörös-tenger a szó szoros értelmében a vadon és emiatt megannyi veszély leselkedhet az arra fel nem készült búvárra. Nem beszélve arról, hogy a vörös-tengerimerülő helyek szinte egytől-egyik Nemzeti Parknak számítanak, és a gyakorlatlan búvár sok kárt okozhat a korallzátonyokban és azok élővilágában.

Megnéztünk egy Papirusz Múzeumot, érdemes volt benézni.

Elmagyarázták, hogyan is készül a papyrus. Alapja a papirusz nád, aminek a háromszög alapú szárából készül a papír. A külső zöld réteget lehántják, majd a belső részt késsel vékony csíkokra szabdalják. Kicsit megklopfolják, pár napig beáztatják, majd a felázott csíkokat egymás mellé és egymásra keresztbe fektetve elhelyezik, és ezt az egészet gyapjú között préselik. A nádban lévő cukor és egyéb anyagok megadott idő után szépen összeragasztják a csíkokat, amiből így a jellegzetes papirusz lesz.
Jó vásárokat tettünk,  természetesen a kikiáltási ár alatt. Nagyon tetszett ez a világ, és számomra igazán izgalmas volt.

Alább kattintva, nézz meg egy rövid kisfilmet Hurghadáról!